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सितंबर 15, 2024 की पोस्ट दिखाई जा रही हैं

संस्मरण: आदिवासी और वनवासी समाज के अदृश्य सूत्र**अजनबी कलम से

**संस्मरण: आदिवासी और वनवासी समाज के अदृश्य सूत्र** एक अजनबी कलम से  जब मैं पहली बार एक घने जंगल के किनारे बसे एक छोटे से गाँव में पहुँचा, तो वहाँ की हवा में एक अलग ही सौंधापन महसूस हुआ। आदिवासी समाज से मेरा परिचय केवल किताबों और समाचारों के माध्यम से हुआ था, लेकिन उस दिन मुझे उनके जीवन का सजीव अनुभव हुआ। गाँव की एक बुजुर्ग महिला ने मेरे स्वागत में कहा, "आप तो शहर के आदमी हैं, लेकिन हमारे पास जंगल है—हमारी आत्मा है।" यह वाक्य मेरे मन में गहरे बैठ गया। यहीं से मेरा सफर शुरू हुआ—आदिवासी और वनवासी समाज को समझने का। उन लोगों के बीच कई दिन बिताने के बाद मैंने महसूस किया कि 'आदिवासी' और 'वनवासी' सिर्फ शब्द नहीं हैं, बल्कि यह समाज की पहचान का प्रतीक हैं। आदिवासी—जो सैकड़ों, बल्कि हजारों साल से इस भूमि के वास्तविक निवासी रहे हैं, और वनवासी—जो जंगल की गोद में बसे हुए, प्रकृति के साथ सामंजस्य बैठाकर जीवन जीते हैं। कई लोग आदिवासियों और वनवासियों के बीच फर्क को समझ नहीं पाते। मेरा भी यही हाल था। पर जब मैंने उनके बीच रहकर उनकी जीवनशैली देखी, तब यह स्पष्ट हुआ कि आदिवासी समा...

एक मुलाकात और कुछ यादें: एक वार्तालाप

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एक मुलाकात और कुछ यादें: एक वार्तालाप  (श्री सुरजीत सिंह राणा जी के साथ राणा थारू समाज के एक सम्मानित बुर्जुग की कुछ यादें वार्तालाप के माध्यम से) ✍️ संकलन कर्ता नवीन सिंह राणा  सुरजीत सिंह: "श्रीमान जी आपका इस राणा थारू समाज को लेकर एक लंबा अनुभव रहा है, आपने इस समाज और इसके वरिष्ठतम संघठन को एक बीज से लेकर एक वृक्ष बनते देखा है।  अपने कुछ भूले बिसरे अनुभवों को आप कैसे देखते हैं।" समाज के सम्मानित बुर्जुग ने अपनी यादों की परतों को हटाते हुऐ कहा:" सुरजीत जी "जब मैं पीछे मुड़कर देखता हूँ, तो हमारे राणा थारु समाज की यात्रा मेरे दिल को गर्व से भर देती है। मुझे याद है, जब हम पहली बार 'नोगवां ठग्गू विकास समिति' की बैठक में जुटे थे। वह समय था 1961 का, और हमारी समाज की हालत बहुत साधारण थी—सीमित संसाधन, सीमित शिक्षा, और हर जगह संघर्ष। लेकिन एक चीज थी जो असीमित थी—हमारी आशाएं और हमारे सपने। ओमप्रकाश सिंह राणा जी का दृढ़ संकल्प और उनके साथ खड़े रमेश चंद्र राणा, बहादुर सिंह राणा और मदन सिंह राणा जैसे साथी—इनकी मेहनत और समर्पण ने हमें एक नई दिशा दी। याद है, पहली बै...

Empowerment of Rana Tharu Society: Economic, Social and Leadership Reforms for a Prosperous Future"**

**"Empowerment of Rana Tharu Society: Economic, Social and Leadership Reforms for a Prosperous Future"** The gradual decline of social respect in the Rana Tharu society over the past few years has become a matter of concern, which cannot be ignored. The most obvious effect of this decline is seen in the status of women. Although education has spread rapidly, and the government has launched many employment and self-employment schemes for women, it is still clear that the women power of the society has not fully received the respect and support it deserves. These schemes have inspired the women of the society to become self-reliant, and many women are now standing on their own feet. Despite this, if we review the situation at the ground level, there appears to be a huge scope for improvement. This improvement is necessary not only for women, but for the entire structure of society. It is very important to consider the economic status of the male section of the Rana Tharu societ...

The Jungle Courtyard"**A story woven from social fabric

**"The Jungle Courtyard"** A story woven from social fabric ✍️ Presentation of Rana Culture Manjusha Small villages nestled in the midst of dense forests, with mud houses, and people bound by their customs. This society is known for its patience and hard work, but the deep lines of poverty in their eyes often remain unsaid. Kamala Devi's house was situated in a corner of the village. Kamala, who was now about thirty-five years old, was a hardworking woman. Her daily routine began with the sun and ended with the moon. She was the mother of four children, whose father had died of a severe fever many years ago. After her husband's death, Kamala had resolved that no matter how many difficulties come, she will try her best to feed her children and give them a better life. Farming was the main source of income in the society, but Kamla's farm had now become barren. Like other people in the village, her family was also completely dependent on farming, but irregularity of...

Renewal and continuity in organization: Future direction of Rana Tharu society~ A reflection

Renewal and continuity in organization: Future direction of Rana Tharu society~ A reflection An organizational structure of Rana Tharu Samaj has been serving the society for the past many years. In this long journey, the organization has faced many difficulties and has done many important works in the interest of the society. The leadership of this organization has been in the hands of some prominent persons, who have brought the organization to this level with their experience, dedication and skills. But, with time, it is being seen that the age of these senior members is now between 70 to 75 years. These people are constantly changing the posts in the organization, due to which the youth are not getting the opportunity to learn and join the leadership. This situation can be a matter of concern for any organization. In such a situation, the question arises: **What will be the future of the organization after them?** Will the younger generation be able to take the organization forward ...

**"राणा थारू समाज का सशक्तिकरण: समृद्ध भविष्य के लिए आर्थिक, सामाजिक और नेतृत्व सुधार

**"राणा थारू समाज का सशक्तिकरण: समृद्ध भविष्य के लिए आर्थिक, सामाजिक और नेतृत्व सुधार"** राणा थारू समाज में पिछले कुछ वर्षों से सामाजिक सम्मान का धीरे-धीरे पतन एक चिंतनीय विषय बन गया है, जिसे अनदेखा नहीं किया जा सकता। इस गिरावट का सबसे स्पष्ट प्रभाव महिलाओं की स्थिति में देखा गया है। हालांकि शिक्षा का प्रसार तेजी से हुआ है, और सरकार ने महिलाओं के लिए रोजगार व स्व-रोजगार की कई योजनाएं चलाई हैं, फिर भी यह स्पष्ट है कि समाज की नारी शक्ति को पूरी तरह से वह सम्मान और समर्थन नहीं मिला है जिसकी वह हकदार हैं।  इन योजनाओं ने समाज की महिलाओं को आत्मनिर्भर बनने के लिए प्रेरित किया है, और कई महिलाएं अब अपने पैरों पर खड़ी हैं। इसके बावजूद, अगर हम जमीनी स्तर पर स्थिति की समीक्षा करें, तो सुधार की एक विशाल गुंजाइश दिखाई देती है। यह सुधार केवल महिलाओं के लिए नहीं, बल्कि समाज के पूरे ढांचे के लिए आवश्यक है।  राणा थारू समाज के पुरुष वर्ग की आर्थिक स्थिति पर विचार करना अत्यंत महत्वपूर्ण है। जब तक पुरुष अपनी आर्थिक स्थिति को सुदृढ़ करने के प्रयास नहीं करेंगे, तब तक नारी शक्ति का कुछ हिस्सा मार्ग...

संगठन में नवीकरण और निरंतरता: राणा थारू समाज के भविष्य की दिशा~ एक चिंतन

**संगठन में नवीकरण और निरंतरता: राणा थारू समाज के भविष्य की दिशा~ एक चिंतन  *✍️राणा संस्कृति मंजूषा* राणा थारू समाज की एक संगठनात्मक संरचना विगत कई वर्षों से समाज की सेवा कर रही है। इस लंबी यात्रा में संगठन ने कई कठिनाइयों का सामना किया और समाज के हित में कई महत्वपूर्ण कार्य किए हैं। इस संगठन का नेतृत्व कुछ प्रमुख व्यक्तियों के हाथों में रहा है, जिन्होंने अपने अनुभव, समर्पण और कौशल से संगठन को यहां तक पहुँचाया है। परंतु, समय के साथ, यह देखा जा रहा है कि इन वरिष्ठ सदस्यों की उम्र अब 70 से 75 वर्ष के बीच हो चुकी है। यही लोग संगठन में लगातार पदों में फेरबदल कर रहे हैं, जिससे युवाओं को सीखने और नेतृत्व में शामिल होने का अवसर नहीं मिल रहा। यह स्थिति किसी भी संगठन के लिए चिंता का विषय हो सकती है। ऐसे में यह सवाल उठता है: **इनके बाद संगठन का भविष्य क्या होगा?** क्या युवा पीढ़ी अनुभव की कमी के कारण संगठन को आगे ले जा पाएगी, या संगठन का अस्तित्व ही संकट में पड़ जाएगा? इस लेख का उद्देश्य इसी सवाल का समाधान खोजने और संगठन में नई ऊर्जा का संचार करने के लिए एक प्रेरणादायक विमर्श प्रस्तुत करना ह...

*राणा थारू समाज के लिए विचारणीय लेख**

**राणा थारू युवा जागृति समिति के पदाधिकारियों और सदस्यों के लिए विचारणीय लेख** प्रिय सदस्यों, आपने हाल ही में देखा होगा कि नीती माणा घाटी के हमारे भाइयों ने उत्तराखंड अनुसूचित जनजाति कल्याण समिति को पत्र लिखा है, जिसमें सरकारी और अर्धसरकारी विभागों में बैकलॉग भरने और रोस्टर प्रणाली को प्रभावी बनाने की मांग की गई है। इस पत्र के माध्यम से उन्होंने न केवल अपने अधिकारों की मांग की, बल्कि अन्य जनजातीय समुदायों को भी एकजुट होकर अपनी आवाज उठाने का आह्वान किया है।  अब यह सवाल उठता है कि क्या हम, राणा थारू समुदाय, इसी प्रकार के कदम उठाने के लिए तैयार हैं? अन्य जनजातीय संगठनों द्वारा की जा रही यह पहल हमें यह सोचने पर मजबूर करती है कि आखिर हम कब तक इसे नजरअंदाज करेंगे? **आज की स्थिति पर एक नजर:** हमारा समाज लगातार सरकारी और अर्धसरकारी विभागों में नौकरी के अवसरों से वंचित होता जा रहा है। रोस्टर प्रणाली को सही तरीके से लागू नहीं किया जा रहा है और बैकलॉग के पद भी खाली पड़े हैं। इसके चलते हमारे युवाओं का भविष्य अंधकारमय होता जा रहा है। यह स्थिति तब और गंभीर हो जाती है जब हम देखते हैं कि अन्य जनजा...

"जंगल का आँगन"**समाजिक ताने बाने से बुनी कहानी ✍️ राणा संस्कृति मंजूषा की प्रस्तुति

 **"जंगल का आँगन"** समाजिक ताने बाने से बुनी कहानी  ✍️ राणा संस्कृति मंजूषा की प्रस्तुति  घने जंगलों के बीच बसे छोटे-छोटे गाँव, मिट्टी के घर, और अपने रीति-रिवाजों से बंधे लोग। ये समाज अपने धैर्य और मेहनत के लिए जाना जाता है, लेकिन इनकी आँखों में बसी गरीबी की गहरी लकीरें अक्सर अनकही रह जाती हैं। गाँव के एक कोने में बसा था कमला देवी का घर। कमला, जो अब करीब पैंतीस साल की हो चली थी, एक मेहनतकश महिला थी। उसकी दिनचर्या सूरज के साथ शुरू होती और चाँद के साथ खत्म होती। चार बच्चों की माँ, जिनके पिता की मौत कई साल पहले एक भयंकर बुखार में हो गई थी। पति के जाने के बाद से ही कमला ने अपनी कमर कस ली थी कि चाहे कितनी भी मुसीबतें आएं, वह अपने बच्चों का पेट भरने और उन्हें एक बेहतर जीवन देने की पूरी कोशिश करेगी।  समाज में खेती ही प्रमुख साधन था, लेकिन कमला की खेती अब बंजर हो चुकी थी। गाँव के अन्य लोगों की तरह उसका परिवार भी पूरी तरह खेती पर निर्भर था, परन्तु बारिश की अनियमितता, जंगलों की कटाई, और बाजार तक पहुँचने में हो रही कठिनाइयों ने उसके छोटे से खेत को निरर्थक बना दिया था। उस खेत से...

Jhinjhi and Hanna: Living symbols of cultural heritage of Rana Tharu society"**✍️ Naveen Singh Rana

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Jhinjhi and Hanna: Living symbols of cultural heritage of Rana Tharu society"** ✍️ Naveen Singh Rana Rana Tharu society has been deeply connected with nature since ancient times, and has made the worship of nature an integral part of its lifestyle through its traditions and cultural heritage. Among the various traditions of the society, rituals like Teej, Jhinjhi, Hanna, Naach, and Swang have special significance. Among these, Jhinjhi and Hanna, centuries-old traditions, give a unique identity to the Rana Tharu society. Both these traditions are a beautiful amalgamation of song and dance performed in the lap of nature. The traditions of Jhinjhi and Hanna complement each other. Jhinjhi is a ritual sung and danced by sisters, daughters and newly married women of Tharu society, while Hanna is a dance of young brothers and men, which is performed at this time. This festival was celebrated in the month of Saavan and Bhadrapad when the corn was ready to ripen. The teams of Hanna and Jhi...

झींझी और हन्ना: राणा थारू समाज की सांस्कृतिक धरोहर के जीवंत प्रतीक"**

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 "झींझी और हन्ना: राणा थारू समाज की सांस्कृतिक धरोहर के जीवंत प्रतीक"** ✍️ नवीन सिंह राणा  राणा थारू समाज आदिकाल से ही प्रकृति के साथ गहरे संबंध में बंधा हुआ है, और इसने अपनी परंपराओं और सांस्कृतिक धरोहरों के माध्यम से प्रकृति की पूजा को अपनी जीवनशैली का अभिन्न अंग बना लिया है। समाज की विभिन्न परम्पराओं में तीज, झींझी, हन्ना, नाच, और स्वांग जैसे अनुष्ठानों का विशेष महत्त्व है। इनमें से झींझी और हन्ना, सदियों पुरानी परंपराएं, राणा थारू समाज को एक अद्वितीय पहचान देती हैं। ये दोनों परंपराएं प्रकृति की गोद में खेले जाने वाले गीत और नृत्य के सुंदर सम्मिलन हैं। झींझी और हन्ना की परंपराएं एक-दूसरे की पूरक हैं। झींझी, थारू समाज की बहनों, बेटियों और नवविवाहिताओं द्वारा गाया और नाचा जाने वाला अनुष्ठान है, जबकि हन्ना युवा भाइयों और पुरुषों का नृत्य है, जो इसी समय प्रस्तुत किया जाता है। सावन और भाद्रपद माह में जब मक्का पककर तैयार होता था, तब यह उत्सव मनाया जाता था। हन्ना और झींझी की टीमें गाँव के हर घर जाकर अपने नृत्य और गीत प्रस्तुत करती थीं, और बदले में एक माना (चावल मापने का पात्र) ...

Rana Tharu society: Challenges and possibilities in the path of development **: ✍️Naveen Singh Rana

Rana Tharu society: Challenges and possibilities in the path of development ** : From the pen of Naveen Singh Rana After independence, India took big steps towards development. Every class, every society contributed to the creation of a new India. But there were some societies which could not fully participate in this race of development, and one of them is the Rana Tharu society. Although this society has made significant progress in the field of agriculture and education, it is still struggling to reach heights in business, become a big officer, and reach high positions in politics. ### Historical perspective and current situation The history of Rana Tharu society is unique, this society has been associated with its traditional lifestyle and agriculture based economy for centuries. After independence, when the wind of development was blowing in other parts of the country, the Rana Tharu society also started moving forward in the field of education and agriculture. Initiatives like se...

Rana Tharu Samaj: Strategy to take the credibility of the organization to new heights by connecting with Aadhaar"**:Naveen Singh Rana

Rana Tharu Samaj: Strategy to take the credibility of the organization to new heights by connecting with Aadhaar"** :Naveen Singh Rana Rana Tharu society is a society that preserves the historical and rich cultural heritage of North India. The glorious past and bright future of this society can be possible only when the society organizes and empowers itself. To achieve this goal, we have to create a social organization linked to Aadhaar, which can increase its credibility in every village by strengthening its hold on the people. Any organisation of Rana Tharu Samaj will be successful only when people from every section, age and every region of the society actively participate in it. To strengthen the foundation of the organisation, it is first necessary that all the members of the society unite and have a sense of cooperation towards each other. Through this unity, the society needs a powerful organisational structure, which is connected to the base and maintains its hold on the p...

Organized contribution of the working class of Rana Tharu society: Efforts towards unity and empowerment in the interest of society**: Article: Naveen Singh Rana

Organized contribution of the working class of Rana Tharu society: Efforts towards unity and empowerment in the interest of society**: Article : Naveen Singh Rana Rana Tharu community, an ancient and rich community of North India, has preserved its glorious history, cultural heritage and traditions from generation to generation. Today, people of this community are working in various departments and services—be it education, health, administration, police, banking, agriculture, technical field, or any other department. People of the community working in these various departments are not only succeeding in their personal and professional lives, but can also play a strong role for their society. At present, there is a need for every working class of Rana Tharu society to unite under one umbrella and ensure their contribution in the interest of the society. This organized effort will not only give a new direction to the society, but can also play an important role in the development and pr...

Tharu Vikas Bhavan of Rana Tharu Samaj: Strategy towards making it a symbol of self-respect and honour from a place of pride: An idea: Naveen Singh Rana

Tharu Vikas Bhavan of Rana Tharu Samaj: Strategy towards making it a symbol of self-respect and honour from a place of pride: An idea : Naveen Singh Rana Tharu Vikas Bhawan of Rana Tharu Samaj is not only a place of pride for this society, but it is also an important center for preserving the cultural, historical and social heritage of the society. This building is a symbol of the glorious history and heritage that has given identity to the Rana Tharu society. Many important efforts are required to connect this place of pride to the heart of every person of the society, make it a symbol of self-respect and establish it as a respected place for the people of other societies. 1. ** To promote the cultural importance of Tharu Vikas Bhawan ** The main objective of Tharu Vikas Bhavan is to preserve and propagate the cultural heritage of the Rana Tharu society. For this, it is necessary that this building should have a comprehensive display of the history, art, music, and traditions of the s...

Priorities of society: It is necessary to think about internal problems before external issues"**:Naveen Singh Rana

Priorities of society: It is necessary to think about internal problems before external issues"** :Naveen Singh Rana It is a matter of great happiness that the people of our society are now rising above their regional problems and discussing the problems of the country, religion, and borders. This shows that the thinking class of the society has now started thinking about national and global issues as well. But, an important question arises in this entire scenario: Are we ignoring the basic problems of our society? Are the people of our society focusing on those issues which are directly affecting our social, economic, and cultural condition? Our Rana community, which has been the flag bearer of a distinct identity and proud heritage for years, is today being exploited by people of its own religion. Our lands are being snatched away, dignity is being robbed, and employment opportunities are being denied to us. Despite this, we are only busy saying that we are in danger from people...